پس از دو سال، اولین دوره آموزش روحانیون مسلمان در کالج اسلامی اسنابروک به پایان رسید و حالا به گفته مسئولان این موسسه، ۳۲ زن و مرد مسلمان می‌توانند در مساجد، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و حتی نیروهای مسلح آلمان مشغول به کار شوند. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد جوامع مساجد تمایل زیادی به استخدام این گروه داشته باشند.

پس از دو سال، اولین دوره آموزش روحانیون مسلمان در کالج اسلامی اسنابروک به پایان رسید و حالا به گفته مسئولان این موسسه، ۳۲ زن و مرد مسلمان می‌توانند در مساجد، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و حتی نیروهای مسلح آلمان مشغول به کار شوند. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد جوامع مساجد تمایل زیادی به استخدام این گروه داشته باشند.

همه چیز با معرفی هورست زی‌هوفر به عنوان وزیر کشور فدرال در سال ۲۰۱۸، آغاز شد. او که معتقد بود؛ اسلام متعلق به آلمان نیست، خواستار ظهور اسلامی آلمانی بود. هورست زی‌هوفر هشت ماه پس از روی کار آمدنش، در چهارمین دوره کنفرانس اسلامی در برلین، موضوع آموزش امامان در آلمان را مطرح کرد. از این‌رو، قرار شد تا رشته تحصیلی الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این‌ها، او تاکید کرد که باید بر کمک‌های کلان مالی از خارج از آلمان، نظارت و کنترل بیشتری اعمال شود. این سخنان، ایده تاسیس کالج اسلامی اسنابروک را ایجاد کرد. این کالج، قرار بود، نخستین مؤسسه‌ای باشد که در آن، آموزش امامان کاملاً به زبان آلمانی انجام ‌شود. بعدها در ژوئن سال ۲۰۲۱، مسئولان کالج اسلامی اسنابروک، اولین دوره آموزشی به مدت دو سال را برای تعلیم امامان جماعت در آلمان برگزار کردند. این دوره با هدف آشنایی امامان جماعت با ارزش‌ها و فرهنگ آلمانی برگزار شد. در آن زمان، شورای مرکزی مسلمانان و چهار انجمن اسلامی کوچک‌تر مانند شورای مرکزی مراکش، اتحاد جماعات مالکی، جامعه اسلامی بوسنیایی‌ها و انجمن مسلمانان نیدرزاکسن در شورای تصمیم‌گیری کالج اسلامی اسنابروک حضور داشتند و به گفته مقامات دولتی، حدود ۵.۵ میلیون یورو برای راه‌اندازی کالج اسلامی اسنابروک بودجه اختصاص داده شده بود.

با این اوصاف، کالج اسلامی اسنابروک، اولین مرکز آموزشی اسلامی در آلمان نیست، چندین سال است که اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب در آیفل، جامعه احمدیه در هسن، انجمن مراکز فرهنگی اسلامی در کلن و جامعه اسلامی ملی گوروش در ماینتس به آموزش امامان مساجد می‌پردازند. اما تنها در کالج اسلامی اسنابروک، آموزش به زبان آلمانی و به شکلی کاملا عملی انجام می‌شود. 

براساس اعلام مسئولان، آموزش دو ساله امامان جماعت در کالج اسلامی اسنابروک، تنها محدود به آخر هفته‌ها است. در این دوره، بخشی از شرکت‌کنندگان برای فعالیت به عنوان امام جماعت و گروهی دیگر برای مراقبت‌های معنوی در زندان‌ها و بیمارستان‌ها آماده می‌شوند..  از این‌رو، بسیاری معتقدند که می‌توان دوره آموزشی کالج اسلامی اسنابروک را با حوزه علمیه کاتولیک یا پروتستان مقایسه کرد. در این دوره، دروسی مانند آموزش خطبه، تلاوت قرآن، مراقبت معنوی، آموزش سیاسی، عبادی، اجتماعی و همچنین مددکاری اجتماعی آموزش داده می‌شود.

بیست‌ویکم ژانویه سال جاری، اولین دوره تعلیم روحانیون مسلمان در کالج اسلامی اسنابروک به پایان رسید و  از این پس، ۳۲ زن و مرد می‌توانند در مساجد، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و حتی نیروهای مسلح آلمان مشغول به کار شوند. یکی از اهداف راه‌اندازی کالج اسلامی اسنابروک این است که زنان و مردان به طور مساوی در حوزه اسلامی آموزش بینند. با این وجود، جوامع مساجد تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند با امامان زن همکاری کنند و یا خیر. به نظر می‌رسد که زنان بیشتر می‌توانند برای مراقبت‌های معنوی در بیمارستان‌ها و زندان‌ها مشغول به کار شوند. علاوه بر این، سایر فارغ‌التحصیلان کالج اسلامی اسنابروک نیز امید زیادی به پیدا کردن کار در مساجد ندارند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اکثر سازمان‌های اسلامی در آلمان، ترجیح می‌دهند تا امامان جماعت را به شیوه خود تعلیم دهند. حال باید منتظر بود و دید آیا سرمایه‌گذاری دولت فدرال برای تعلیم امامان جماعت به روش خود، موثر بوده است یا خیر؟!

لینک گزارش:

https://islam.de/34438

کد خبر 14412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =